Myślę, że w powyższej odpowiedzi oddane jest sedno problemu - można mnożyć wymagania do spełnienia (rozliczenia, operaty itd.), ale organ
musi działać na podstawie i w granicach prawa (art. 6 KPA). Każde żądanie organu bez podstawy prawnej narusza tę podstawową zasadę KPA.
Zgadzam się z tym, że pewne informacje będą przydatne przedsiębiorcy (np. ilość pozostałych zasobów), niemniej nie każda informacja przydatna przedsiębiorcy musi być przedkładana / zatwierdzana administracyjnie. Jeśli kupuję samochód używany, to w moim interesie jest zbadać jego stan techniczny przed zakupem, ale ani sprzedawca, ani kupujący nie ma obowiązku informowania starosty (czy zatwierdzania) stanu technicznego (np. przedkładania zaświadczenia o badaniu technicznym pojazdu z okazji sprzedaży). Jeśli jako kupujący nie zbadam pojazdu - ponoszę ryzyko, moja sprawa. Podobnie w przypadku nabywcy koncesji - jeśli nie ustalę aktualnego stanu zasobów, będę płacił za zasoby wydobyte - lecz nieuwzględnione w operatach - przez sprzedawcę. Moje ryzyko. Znam takie przypadki; występowałem jako obrońca kupującego, któremu zarzucono, że bez koncesji w kilka tygodni od zakupu wydobył setki tys. Mg piasku, a w toku postępowania udało się udowodnić, że to nie kupujący, lecz sprzedawca zataił wydobycie. Na miejscu kupującego zbadałbym stan zasobów, ale ponieważ tego nie zrobił, to spotykaliśmy się trochę w sądach.
Powtórzę - jego ryzyko.
Abstrahując od powyższego:
myślę, że wciąż niedocenianą w praktyce podstawą prawną dla żądania operatu jest art. 101 ust. 10 PGG:
10. W uzasadnionych sytuacjach, w szczególności w przypadku:
1) wszczęcia postępowania zmierzającego do cofnięcia koncesji lub stwierdzenia jej wygaśnięcia,
2) cofnięcia koncesji lub stwierdzenia jej wygaśnięcia lub utraty jej mocy bez względu na przyczynę,
3) wyczerpania zasobów złoża,
4) naruszenia przepisów o ochronie środowiska
- organ koncesyjny może, w drodze decyzji, nakazać dokonanie obmiaru wyrobisk i przedłożenie operatu ewidencyjnego w innym terminie.
Uważam jednak, że ten obowiązek może być nałożony wyłącznie na przedsiębiorcę, a więc tego, kto posiada koncesję na prowadzenie działalności regulowanej ustawą (art. 6 ust. 1 pkt 9 PGG). Skoro koncesja wygasła, a nowa nie została jeszcze udzielona, to znaczy, że art. 101 ust. 10 PGG nie można zastosować. Można za to zaraz po wydaniu koncesji nakazać sporządzenie obmiaru.
Wreszcie - jeśli organ ma wątpliwości co do prawidłowości wniesionej opłaty - można wszcząć postępowanie z art. 138 PGG.